Platform Identity Management Nederland (PIMN)

PIMN voor beter identity management

10 stappen om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van een e-mail phishing aanval.

10 stappen om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van een e-mail phishing aanval.

Phishing Definitie

Phishing is de verzamelnaam voor het hengelen naar persoonlijke informatie om daarmee te frauderen. Meestal gebeurt dat via ongevraagde e-mails (spam) of door telefonisch contact waarbij criminelen zich voordoen als een betrouwbare instantie/ bank en vragen om (inlog)codes of om uw bankpas op te sturen. Met deze informatie kan fraude met internetbankieren, pinpassen, creditcards of iemands identiteit worden gepleegd.

Voor cybercriminelen is het een van de meest populaire manieren om persoonlijke informatie te stelen, namelijk met behulp van e-mail phishing-aanvallen.

Cybercriminelen maken vaak gebruik van deze methode om werknemers van grote organisaties te verleiden tot het klikken op kwaadaardige links, zodat ze toegang tot bedrijfsnetwerken die waardevolle data bevatten, kunnen krijgen. Hier zijn 10 tips hoe te voorkomen dat je slachtoffer word van e-mail phishing.

 Waarom is phishing zo succesvol?

Hoewel het succes van phishing-pogingen afhankelijk is van de goedgelovigheid van het slachtoffer, hun opleiding, en hoe de organisatie waar ze deel vanuit  maken de cybersecurity verdediging heeft opgezet, zijn er drie belangrijke redenen dat phishing vandaag de dag zo succesvol kan zijn:

  • Cybercriminelen worden steeds beter in hun vak. Het gebruik van logo’s, professioneel bewerkte berichten en personalisatie van de inhoud maakt phishing pogingen meer geloofwaardig, en potentiële slachtoffers hebben dus meer kans om te klikken op de aangeboden links en bijlagen.
  • Gebruikers delen steeds meer informatie via sociale media, waardoor cybercriminelen het materiaal ter beschikking krijgen dat ze nodig hebben om beter gepersonaliseerde en meer geloofwaardige berichten te kunnen bouwen.
  • Sommige anti-phishing oplossingen worden niet ondersteund met een voldoende robuust databank met real-time messaging intelligentie, en zo kun je dus ten prooi vallen aan de nieuwste technieken die worden gebruikt door phishers.

Phishing e-mails zijn vaak vermomd als correspondentie van een legitieme en betrouwbare organisatie, ze lokken slachtoffers om te klikken op links waarmee kwaadaardige content wordt gedownload of ze verleiden hen om gevoelige informatie op een nep-website in te voeren.

Voorbeeld phishing e-mail:

Onlangs heb ik een email ontvangen die ik graag als voorbeeld van een phishing mail wil gebruiken. Het betreft een mail van een creditcard company, waarin ter herkenning alle voorbeelden van onderstaande tips voorkomen. Zie het bijgevoegde voorbeeld en de 10 stappen om het te voorkomen ...

Weergaven: 18

Opmerking

Je moet lid zijn van Platform Identity Management Nederland (PIMN) om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Platform Identity Management Nederland (PIMN)

Doe mee op LinkedIn

Vaker een update en goede mogelijkheid om zichtbaar te zijn.

© 2017   Gemaakt door Jaap Kuipers.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden