Platform Identity Management Nederland (PIMN)

PIMN voor beter identity management

Banken starten pilot met online identificatiedienst iDIN

Op 8 maart start de eerste pilot met iDIN onder regie van Betaalvereniging Nederland. iDIN is een nieuwe dienst van de banken waarmee consumenten zich bij andere organisaties online kunnen identificeren, met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank.

Gedurende de pilotperiode kunnen consumenten met iDIN onder meer inloggen op Mijn Belastingdienst. Klanten van ING en Rabobank kunnen vanaf de start meedoen aan de pilot. Klanten van ABN AMRO, SNS en Triodos volgen in april.

iDIN wordt aangeboden naast andere inlogmethodes, zoals DigiD bij de overheid. Bezoekers kunnen zelf kiezen welke inlogmethode ze gebruiken. Het gebruik van iDIN lijkt op de manier waarop consumenten iDEAL gebruiken.

Om met iDIN te kunnen inloggen op Mijn Belastingdienst moet de identificatiedienst eenmalig via internet worden geactiveerd voor gebruik bij de overheid. Daarna kan bij volgende bezoeken aan Mijn Belastingdienst zonder omwegen, direct met iDIN worden ingelogd.

Pilots met webwinkels en verzekeringsmaatschappijen

De banken zullen in de loop van 2016 ook pilots met webwinkels en verzekeringsmaatschappijen uitvoeren. Nadat de ervaringen van consumenten en organisaties bij alle pilots zijn geëvalueerd, is de verwachting dat iDIN in de tweede helft van 2016 breder beschikbaar komt.

Consumenten bepalen zelf of ze iDIN willen gebruiken en of ze persoonlijke gegevens aan een bedrijf of instelling willen doorgeven.

Bron: Betaalvereniging.nl

Weergaven: 22

Opmerking

Je moet lid zijn van Platform Identity Management Nederland (PIMN) om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Platform Identity Management Nederland (PIMN)

Doe mee op LinkedIn

Vaker een update en goede mogelijkheid om zichtbaar te zijn.

© 2018   Gemaakt door Jaap Kuipers.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden