Platform Identity Management Nederland (PIMN)

PIMN voor beter identity management

De laatste tijd merk ik dat steeds meer bedrijven en overheidsorganisaties openstaan om klanten met een Google- of Facebook-ID te laten inloggen op hun website. Is dit een modegril of is er werkelijk iets aan de hand? Ik constateer dat het laatste het geval is. Blijkbaar hebben we ontdekt dat we naar de klant moeten luisteren willen we met hem blijven communiceren. En dat die klant met zijn eigen ID wil kunnen inloggen. Deze boodschap begint nu door te werken, want zelfs overheden, ziekenhuizen e.d. willen niet meer uitsluitend afhankelijk zijn van DigiD.

 

Zodra de onderwerpen authenticatie, identiteit of access management op tafel komen, staan er altijd mensen op om de meest fantastische oplossingen te bedenken. Hierbij wordt het klanten zo moeilijk mogelijk gemaakt om toegang te krijgen: sterke authenticatie, meerdere security levels, vooraf de identiteit bepalen, fine grained access management etc. Het moet tenslotte wel veilig zijn. Er wordt gezocht naar een 100% veilige oplossing zonder de gebruiker, in dit geval de klant van uw organisatie, centraal te stellen. Maar zonder klanten wordt het wel heel eenzaam.

 

Ik zie graag oplossingen die de klant centraal stellen. De klant moet eenvoudig online zaken kunnen doen, bijvoorbeeld door het meenemen van zijn eigen ID of een social ID zoals dat van Google of Facebook. Door het wegnemen van hobbels zal de klant tenslotte sneller producten kopen of gebruik gaan maken van uw diensten.

 

"Maar", zullen velen zeggen, "Hoe zit dit dan met de identiteit van die persoon? Die is niet veilig! Facebook is onveilig!". Dat klopt wanneer je hier op de traditionele manier naar kijkt, maar wanneer we identiteiten dynamisch vaststellen op basis van de context waarin ze gebruikt worden en het gedrag van de eigenaar ervan, dan ontstaat er ineens een heel ander beeld. Social ID's, al dan niet in combinatie met aanvullende kenmerken van de eigenaar daarvan, blijken dan in veel situaties voldoende zekerheid te bieden. Het is dan ook mijn stelling dat dit veiliger is en meer zekerheid biedt dan de eigen ID's waarmee de meeste bedrijven nu werken. Dus waarom moeizame discussies over één ID in Nederland? Ik stel voor dat iedereen een bestaande ID gebruikt. 

Weergaven: 18

Opmerking

Je moet lid zijn van Platform Identity Management Nederland (PIMN) om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Platform Identity Management Nederland (PIMN)

Doe mee op LinkedIn

Vaker een update en goede mogelijkheid om zichtbaar te zijn.

© 2018   Gemaakt door Jaap Kuipers.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden