Platform Identity Management Nederland (PIMN)

PIMN voor beter identity management

Regels online leeftijdsverificatie mogelijk verscherpt

Regels online leeftijdsverificatie mogelijk versch
Verkoopt uw webwinkel leeftijdsgebonden producten, zoals alcohol, tabak, films of computerspellen? Leeftijdscontrole is wettelijk verplicht bij de verkoop van deze producten. Niet alleen in de winkel, maar ook online. Tot op heden gedoogde de overheid dat webwinkels niet altijd aan deze eisen kunnen voldoen. Maar de kans is groot dat hier op termijn verandering in komt. Thuiswinkel.org volgt de ontwikkelingen op de voet en roept webwinkeliers op om deel te nemen aan een pilot. 

Webwinkels gezocht voor pilots 
Thuiswinkel.org heeft op 28 mei een bijeenkomst bij ECP met verschillende aanbieders van online leeftijdsidentificatie. Verkoopt u leeftijdsgebonden producten en wilt u inspraak? Meld u dan aan voor de pilot. Wij zijn op zoek naar webwinkels die kunnen en willen meetesten. Meedoen aan de pilot geeft u de kans om tijdens de ontwikkelingen aan te geven welke wensen de webwinkelier heeft en wat wel en niet nodig is. Kortom, deelname geeft u de kans om mee te denken, uw voorkeuren aan te geven en inspraak te hebben voordat de (nieuwe) regelgeving ons dwingt voor een product te kiezen. Daarnaast krijgt het onderwerp de nodige persaandacht. 

Potentiële aanbieders voldoen aan wensen Thuiswinkel.org 
De aanbieders waarmee gesproken is, bieden oplossingen die in lijn zijn met de wensen van Thuiswinkel.org. In het Thuiswinkel.org position paper e-Identity pleiten wij er onder andere voor dat controles niet verlopen via de webwinkelier maar met behulp van gespecialiseerde digitale identiteit service providers (DISP’s), naar analogie van payment service providers (PSP’s). 

Het voordeel van externe verificatie van klant- en leeftijdsgegevens voor webwinkels is dat het veel makkelijker wordt om te voldoen aan de complexe regelgeving voor beveiliging, privacybescherming en het gedurende een termijn bewaren van de bewijslast. Uw klanten kunnen via deze service provider inloggen met de id-provider van hun eigen voorkeur, zonder dat u als webwinkel met elke identiteitsverstrekker een aansluiting moet maken. Want het is onbekend welke aanbieder de voorkeur van de consument wordt. De DISP’s leggen voor webwinkel en consument de verbindingen met (inter-)nationale verstrekkers van identiteitsgegevens. Zo controleren ze gegevens die van belang zijn voor de webwinkel, zoals leeftijd, (buitenlands) afleveradres, etc. 

Webwinkels wensen de mogelijkheid om op verschillende manieren, waar nodig, de leeftijd van de klant online te verifiëren. Van een eenvoudige social sign zonder leeftijdsverificatie (winkelgemak) tot het gebruik van een Stork 4 authenticatie en alles wat er tussen ligt. Thuiswinkel.org heeft met vier potentiële aanbieders gesproken, die samen met ons aan oplossingen willen werken. Tijdens de bijeenkomst op 28 mei worden de pilots gestart en zoeken we uit hoe u als lid kunt kiezen uit de mogelijkheden. 

Meld interesse in deelname 
Bepaal mede hoe een webwinkel zo effectief mogelijk social sign kan inzetten, al dan niet in combinatie met een zwaar geverifieerde identiteit en leeftijd. De deelnemende webwinkels zullen één tot maximaal twee van de aanbieders proberen aan te sluiten, vergelijkbaar met de implementatie van een PSP. De te testen oplossingen zijn bedoeld om doorlopend te kunnen blijven gebruiken, ook als de pilot is afgelopen. 

Interesse in deelname? Geef uw interesse uiterlijk 24 mei door aan Paul Alfing, zodat wij uw inbreng kunnen gebruiken voor het overleg met de aanbieders.
Bron: Thuiswinkel.org

Weergaven: 17

Opmerking

Je moet lid zijn van Platform Identity Management Nederland (PIMN) om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Platform Identity Management Nederland (PIMN)

Doe mee op LinkedIn

Vaker een update en goede mogelijkheid om zichtbaar te zijn.

© 2018   Gemaakt door Jaap Kuipers.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden